Saturday, September 25, 2010

සහෝදරවරුන් සමග / Walking with the comrades - 10

දීර්ඝ පා ගමන - බස්තාර්හි ගමන් ගන්නාමාඕවාදී කන්ඩයක් :සැම විටම ඔවුහු තනි පේලියක ගමන් කරති
ලග දින කිහිපය තුල මම මහිලා සංගමයේ වැඩ කල කාන්තාවන්,විවිධ ප්‍රාදේශීය මහජන ආන්ඩුවල සාමාජිකයන්,මරා දැමුනවුන්ගේ පවුල් වල අය සහ මෙම භීම සමයේ හුදෙක් දිවි  ගැට ගසා ගැනීමට යන්ත දරන සාමාන්‍ය මිනිසුන් මුන ගැසුනෙමි.

නාරායන්පූර් දිස්ත්‍රික්කයේ සහෝදරියන් තිදෙනෙකු - සුකියාරි,සුක්දායි.සුක්කාලි - මම හමුවීමි.ඔවුන් අඩුම තරමින් වයස හතලිස් ගනන් වල පසුවනවා විය යුතුය.ඔවුන් මහිලා සංගමයේ වසර 12කට ආසන්න කාලයක් වැඩ කරයි.පොලිසිය සමග ගනුදෙනු බේරාගැනීමේදී ගම්මු ඔවුන් මත විශ්වාසය තබති."පොලිසිය දෙතුන් සියයක විතර කන්ඩායම් වලින් මෙහෙ එනව.ඔවුන් සියලුම දේ හොරකම් කරනව.ආභරන,කුකුල්ලු,ඌරන්,කල දුනු ඊතල සේරම"සුක්කාලි කියයි."අඩුම තරමින් පිහියක් තරම්වත් ඉතිරි කරන්නෙ නැහැ."
වරෙක නාග බැටැලියනය සහ අනෙත් වර පොලිසිය විසින් ගිනි තැබුනු ඉන්නාර් ගම්මානයේ වාසියෙක් වූ ඇය ජග්දාල්පූර්හි බන්ධනාගාරයේ මාස හතක කාලයක් රදවනු ලැබද සිටියාය."වරෙක ඔවුන් මුලු ගමේම පිරිමි අය අල්ලගෙන ගියා.පිරිමි සියල්ලෝම නැක්සලයිට්වරු කියන චෝදනාව උඩයි එහෙම කලේ"
සුඛියාරි ගමේ කාන්තාවන් හා ලමුන් එක්කාසු කොටගෙන පොලිසිය වෙත ගියාය.පොලිස් ස්ථානය වට කල ඔවුහු පුරුෂයන් නිදහස් කරන තුරු ඉවත්වීම ප්‍රතික්ෂේප කලහ."ඔවුන් කාව හරි රැගෙන යන සෑම අවස්ථාවකම"සුක්දායි කියයි."වහාම ගිහින් ඒ අය නැවත අරගෙන එන්න ඕනෙ.ලියල වාර්තා කරන්න පෙර එහෙම කල යුතුමයි.ඔවුන් අත්අඩංගුවට ගැනීමක් වාර්තා කලාම ආයෙත් නිදහස් කරගන්න එක අමාරුයි"

සුඛියාරි ලමා කාලයේ පැහැර ගැනීමට ලක්ව වයස්ගත පුරුෂයෙකුට බලහත්කාරයෙන් විවාහ කර දෙනු ලැබූ අයෙකි.පසුව ඇය පලා ගොස් සිය සොහොයුරිය සමග ජීවත් වන්නට වූවාය.දැන් ඇය ජන රැලි සංවිධානය කරයි.ඒවා අමතා කථා පවත්වයි.පිරිමින් පවා ආරක්ෂාව වෙනුවෙන් ඇය මත රදා පවතී.පක්ෂය ඇය තුල කවර හැගීමක් ඇති කරයිදැයි මම ඇගෙන් ඇසීමි.
"Naxalvaad ka matlab hamara parivaar" ( නැක්සල්වාදය යනු අපේ පවුලයි) ඇය කීවාය."පහර දීමක් ගැන කන වැකෙන සැම වෙලාවකම,අපේ පවුලට හානියක් වුනා වගෙ හැගිමක් දැනෙන්නෙ"

මා ඕ යනු කවුද දන්නවාදැයි මම ඇගෙන් ඇසීමි.ඇය ලජ්ජාශිලි සිනහවක් පෑවාය."ඔහු නායකයෙක්.අපි වැඩකරන්නෙ ඔහුගේ දැක්ම අනුව"

සෝමාරි ගෞදේ සහෝදරිය ව මම මුනගැසුනෙමි.විසි හැවිරිදි ඇය ඒ වන විටත් අවුරුදු දෙකක සිරදඩුවමක් ජග්දාල්පූර් හිරගෙදරදී විද තිබුනාය.නිටි සහෝදරිය ඉන්නා බවට ඔත්තුවක් ලැබ 740  ක පොලිස් පිරිසක් ඉන්නාර් ගම්මානය වට කල 2007 ජනවාරි 8 දා ඇය ගමේ රැදී සිටියාය.( නිටි සහෝදරිය වැටලීමට මොහොතකට පෙර ඉවත්ව ගොස් තිබුනි )
සෝමාරී ද ඇතුලත් ග්‍රාමාරක්ෂක මිලිෂියාව ගමේ රැදී සිටියේය.හිමිදිරියේ පොලිසිය වෙඩි තබන්නට විය.කුඩා දරුවන් දෙදෙනෙකු මිය ගියේය.දුස්රි සලාම් සහ රනා නම් තවත් පිරිමි ලමයින් දෙදෙනෙකු අල්ලාගත් පොලිසිය ඔවුන්ව ගැටගසනු ලැබ වෙඩි තබා මරා දැමීය.සෝමාරි දැඩි ලෙස පහර කැමට ලක්වූවද යම්තම් ජීවිතය බේරා ගත්තාය.ට්‍රැක්ටරයක් පුරා මල මිනී පිරවූ පොලිසිය සෝමාරිට මල මිනී මත හිදගන්නා ලෙස අන කලේය.ඉක්බිති ට්‍රැක්ටරය නාරායන්පූර් වෙත ගමන් කලේය.

2009 ජූලි 6 දින වෙඩි තබා මරා දැමුනු දුලිප් සහෝදරයාගේ මව වූ චම්රිව මම මුනගැසුනෙමි.තම පුතාව මරා දැමීමෙන් පසු,පොලිසිය ඔහුගේ සිරුර දන්ඩක බැද දඩයම් කල සතෙකු කර ගසා යන්නා සේ රැගෙන ගිය බව ඇය කීවාය.
( තම මුදල් ත්‍යාග ලැබීමට නම් පොලිස් භටයන් මරා දැමූවන්ගේ සිරුරු ඉහල බලධාරීන්ට පෙන්විය යුතුය )
චම්රි පොලිස් ස්ථානය දක්වාම තම පුතුගේ මිනිමරුවන් පසුපස හඩමින් ගියාය.ඔවුන් පොලිස් ස්ථානයට ලගාවන විට මල සිරුර මුලුමනින් නිර්වස්ත්‍රව පැවතුනි.අතරමගදී මල කද පාර අයිනෙන් තැබූ පොලිස් භටයෝ කඩයකට වැද තේ බොමින් බිස්කට් කන්නට වූහ.ඒවායේ මිල ගෙවනු නොලැබින.මදක් මෙම අම්මාගේ දර්ශනය උපකල්පනය කරන්න.සිය පුතුගේ නිර්වස්ත්‍ර මල සිරුර පසුපස ඇවිද යන,ඔහුගේ මිනීමරුවන් තේ බී සප්පායම් ව පැමිනෙන තුරු බියෙන්,මදක් ඇතට ව බලා සිටින මෙම මව පිලිබද චිත්‍රය සිතේ මවාගන්න.විධිමත් අවමංගල්‍යයක් පැවැත්වීම සදහා පුතාගේ සිරුර නැවත භාර දීම පොලිසිය ප්‍රතික්ෂේප කලේය.සිරුර එදින මරා දැමූ අනෙකුත් මල සිරුරු සමග වල දැමූ අතර මෙම සමූහ මිනී වල තුලට පස් අහුරක් විසි කිරීමට පමනක් ඇයට ඉඩ දෙන ලදී.තමා පලිගැනීමේ ද්වේශයෙන් පෙලෙන බව චම්රි කීවාය.බඩ්ලා කු බඩ්ලා.ලෙයට ලෙය!

ගම්මාන හයක පරිපාලනය භාරව සිටින මාර්ස්කෝලා මහජන ආන්ඩුවේ ඡන්දයෙන් තෝරා ගත් නියෝජිතයන්ව මම මුනගැසුනෙමි.පොලිස් වැටලීම් ගැන ඔවුහු පැහැදිලි කරති.300-400 අතර ඇතැම්විට 1000 පමන පිරිස් වලින් යුතු කාන්ඩ සැදී රාත්‍රියේ පැමිනෙන පොලිසිය වලල්ලක් මෙන් ගම් වට කොට දිගා වී බලා සිටී.හිමිදිරි උදයේ කුඹුරු වැඩ වලට ගමෙන් පිට වන මුල්ම ගැමියන් අල්ලා ගන්නා ඔවුන් එම ගැමියන්ව මිනිස් පලිහක් ලෙස යොදාගනිමින් ගම තුලට ඇතුලු වේ.උගුල් අටවා ඇති තැන් පිලිබද පැවසීමට ඔවුන්ට බල කෙරේ.වනාන්තරය මෙවැනි උගුල් වලින් පිරී තිබේ.සමහර උගුල් ඇත්ත ඒවා වන අතර තවත් සමහර ඒවා ව්‍යාජය.ඇතැම්විට ගරිල්ලාවරුන්ට පවා මෙම උගුල් මගහැරීමට ගම්මුන්ගේ සහය පැතීමට සිදුවන අවස්ථා තිබේ.පොලිසිය ගම තුලට ඇතුලු වූ විට ඔවුහු කොල්ල කති.සොරකම් කරති.ගෙවල් ගිනි තබති.ඔවුන් පැමිනෙන්නේ දඩයම් බල්ලන් සමගය.පලා යාමට තැත්කරන්නන් හඹා යන සුනඛයෝ ඔවුන්ව හපා කති.සුනඛයන් ඌරන් සහ කුකුලන් හඹායන අතර උන් විසින් සපා කෑමට ලක්ව තුවාල ලබන සතුන්ව මරාගන්නා පොලිසිය උන් ගෝනි වල දමාගෙන පිටව යයි.විශේෂ පොලිස් නිලධාරීන්ද පොලිසිය සමග පැමිනේ.මිනිසුන් ආභරන සහ මුදල් සගවන තැන් පිලිබද දන්නේ ඔවුන්ය.මිනිසුන් අල්ලාගන්නා ඔවුහු ඔවුන් රැගෙන යති.ඔවුන් මුදාහැරෙන්නේ මුදල් දීමට එකග වූ විටය.සෑම විටම මෙම භටයන් නැක්සලයිට් නිල ඇදුම් ගෙන යාමටද අමතක නොකරයි.හදිසියේ යමෙක් ඝාතනය වුවහොත් මෙම ඇදුම් මල සිරුරට අන්දවා මුදල් ත්‍යාග සදහා ඉහල නිලධාරීන්ට ඉදිරිපත් කිරීමට ඔවුහු අමතක නොකරති.නැක්සල්වරුන් ඝාතනය කිරිම සදහා හොදට ගෙවනු ලැබේ.මේ නිසා ඔවුහු නැක්සලයිට්වරුන් "නිෂ්පාදනය කරති".නිවෙස් තුල රැදීමට ගම්මු මේ නිසා බිය වෙති.

මෙම නිහඩ වනාන්තරයේ ජීවිතය මේ වනවිට මුලුමනින් මිලිටරිකරනය වී හමාරය.මිලිටරි භාෂාවේ වචන මිනිසුන්ගේ එදිනෙදා ව්‍යවහාරයට පැමින ඇත.අස්වනු නෙලන කාලයේ ගරිල්ලාවරුන්ගේ ආරක්ෂාව ගම්මු ඉල්ලා සිටිති.වෙලදපොලට යාම මිලිටරිමය මෙහෙයුමක් වැන්න.කඩපිල් ඔත්තුකරුවන්ගෙන් පිරි තිබේ.මෙවැනි ඔත්තුකරුවන් 4000 ක් පමන ජීවත් වන කොලනියක් නාරායන්පූර් අසල වන බව මට යමෙක් පැවසීය.පිරිමින්ට වෙලදපොලට යාම අසීරුය.මාර්කැට්ටුවට යාම ගැහැනුන් සිදුකරන අතර ඔවුන්ව සමිප ලෙස නිරීක්ෂනය කෙරේ.වැඩිපුර යමක් ඔවුන් මිලදී ගතහොත් පොලිසිය නැක්සලයිට්වාදින් සදහා මිලදී ගත්තා යැයි ඔවුන්ට චෝදනා කරයි.ඉතාම කුඩා ප්‍රමාන වලින් හැර ඖෂධ නිකුත් කිරීම ඖෂධවේදීන්ට තහනම් කොට තිබේ.සීනි,සහල්,භූමිතෙල් ආදී අත්‍යවශ්‍ය ද්‍රව්‍ය පොලිස් ස්ථාන අසබඩ ගබඩා වල දමා ඉබි යතුරු ලා තිබේ.එනයින් ඒවා වෙත ලගාවීම ගම්මුන්ට ඉතාම දුෂ්කරය.

සමූලඝාතනය පිලිබද එක්සත් ජාතින්ගේ ප්‍රඥප්තියේ දෙවන වගන්තිය සමූලඝාතනය නම් වූ අපරාධය පහත පරිදි නිර්වචනය කරයි.

ජාතික,ජන වාර්ගික,වර්ගමය හෝ ආගමික ප්‍රජාවක් මුලුමනින්ම හෝ එහි කොටසක් විනාශ කිරීමේ අදහස සහිතව සිදු කරනු ලබන පහත කවර හෝ ආකාරයක ක්‍රියාවක් - එනම්,අදාල ප්‍රජාවේ සාමාජිකයන් මරා දැමීම,දරුනු ශාරීරික හා මානසික හානි එම ප්‍රජාවේ සාමාජිකයන් මත පැමිනවීම,ප්‍රජාවේ හෝ එහි කොටසක ‍භෞතික විනාශය සිදුවිය හැකි සමූහ ජීවිතයට බලපාන තත්වයන් අරමුනු සහගතව වෙනස් කිරිම,ප්‍රජාව අභ්‍යන්තරයේ උපත් බලහත්කාරිව නතර කරවන පියවර ගැනීම හෝ යම් ප්‍රජාවක දරුවන් බලහත්කාරීව වෙනත් ප්‍රජාවක් කරා පිටමං කිරීම සමූලඝාතනය නම් වන්නේය.

විද යාමේ සම්පූර්න අභ්‍යාසය විසින් මා අවසානයේ එහි වහලෙකු බවට පත්කොටගෙන ඇති සෙයකි.කම්ලා උනු වතුර සහිත කලයක් මවෙත පිරිනමයි.අන්ධකාරයේ ගසකට මුවා වූ මම හොදහැටි නාගතිමි.නමුත් මා හට රාත්‍රී අහර ගැනීමේ අවස්ථාව නොලැබුනි.අප එතනින් ඉවත්විය යුතු බව කොම්රේඩ් රාජු නිවේදනය කලේය.මෙය සුලභ දෙයකි.නමුත් අද එය ඉතා දුෂ්කරය.අප කදවුරු ලා තිබුනේ විවෘත තන භූමියකය.ෂෙල් වෙඩි පුපුරන හඩ ඇතින් ඇසේ.අප කන්ඩායමේ 104 දෙනෙකු විය.නැවත වතාවක් රාත්‍රියේ අප ගමන් ගන්නට වූයේය.අප රාත්‍රිය ගත කල හැකි යැයි සිතෙන ස්ථානයකට ලගාවන විට රාත්‍රී 11ද පසුව තිබුනි.එය පාෂානමය බ්මකඩෙකි.
කවුදෝ රේඩියෝව පන ගැන්වීය.බටහිර බෙංගාලයේ ප්‍රාන්ත සීමාවේ ලාල්ගාර්හි පොලිස් කදවුරකට පහර දීමක් සිදුව ඇති බව බීබීසී ය කියයි.යතුරු පැදි වලින් පැමිනි මාඕවාදීන් හැටක පමන පිරිසක් පහර දිමට සම්බන්ධ වී ඇති අතර පොලිස්භටයන් 14ක් මිය ගොස් තිබේ.තවත් දහයක් අතුරුදහන් ව තිබේ.ආයුද පැහැර ගැනීමට ලක්ව ඇත.ප්‍රහර්ෂය මුසු වූ මිමිනීමක් පිරිස අතර පැතිර යයි.මාඕවාදි නායකයෙක් වන කිෂෙන්ජි ගේ සම්මුඛ සාකච්ඡාවක් ඉක්බිති ප්‍රචාරය කෙරේ.ඔබ මේ ප්‍රචන්ඩ ක්‍රියා නවතා සාකච්ඡා සදහා එන්නේ කවදාද?ග්‍රීන් හන්ට් මෙහෙයුම අත්හිටුවන දවසට.අත්හිටුවන ඕනැම මොහොතක.සිදම්බරම්ට (අභ්‍යන්තර කටයුතු ඇමති )කියන්න අපි සාකච්ඡා කරන්න සූදානම් කියල.ඊලග ප්‍රශ්නය - ඔබ බිම්බෝම්බ වලදාල තියෙනව.ඒවා ඉවත්කිරීමට රජය පිරිස් යොදවා තිබෙනවා.ඔබ ඔවුන්ටත් පහර දෙනවාද? කිෂෙන්ජි - සත්තකින්ම.එහෙම නොවුනොත් මිනිස්සු මට ගහන්න පටන් ගනියි.සිනා හඩක් අප පිරිස අතර පැතිරේ."ඒ ගොල්ලො හැමවෙලේම බිම්බෝම්බ ගැන කතාකරනව.අපි බිම්බෝම්බ පාවිච්චි කරන්නෙ නැහැ.IED විතරයි පාවිච්චි කරන්නෙ"නිවැරදි කිරීමේ නිවේදන නිකුත් කරන සුඛ්දේව් මට පැහැදිලි කරයි.

තාරකා දහසක් පිරි හෝටලයක තවත් සුඛෝපභෝගි රාත්‍රියක්.රෝගී තත්වයක් මට දැනේ.වැස්සක් කඩා වැටේ.කම්ලා මවෙත පොරවන රෙද්දක් විසී කලාය.මා තව කුමක් අපේක්ෂා කරන්නද?අනිත් සියල්ලෝම හුදෙක් තම පැදුරු තුල ගුලිවුනහ.

ඊලග උදෑසන විට ලාල්ගාර්හි සංඛ්‍යාවන් වෙනස්ව තිබුනි.මල සිරුරු 21 ක් හදුනාගෙන තිබුනු අතර 10 දෙනෙකු අතුරුදහන් ව තිබුනි.

කොම්රේඩ් රාජු මේ උදෑසන විමසිලිමත්ය.අප සන්ධ්‍යා වන තුරු ඉවත් නොවී මෙහිම කදවුරු ලා සිටිනු ඇත.

No comments:

Post a Comment