Saturday, September 25, 2010

සහෝදරවරුන් සමග / Walking with the comrades - අවසන් කොටස


බුම්කාල් දිනයේ අලංකාර වස්ත්‍රාභරනයෙන්
 සැරසුනු ආදිවාසි තරුනයන් දෙදෙනෙක්
ලෝක කදම්බයක් වටා ඒකරාශී වූ මෙරු සමූහයක් සේ එම රාත්‍රියේ එම දසුන මට දිස්විය.ආලෝකය නැගෙන්නේ සුඛ්දේව් සහෝදරයාගේ පරිගනකයෙනි.සියල්ලෝ වට වී මදර් ඉන්ඩියා චිත්‍රපටය බලති.පරිගනකය සූර්ය කෝෂයකින් පන ගන්වා තිබේ.චිත්‍රපට ලෝලීන්ගේ තුවක්කු කටවල් අහස වෙත හැරී තිබුනි.කම්ලා තුල උනන්දුවක් නැතිවා සේය.චිත්‍රපට කෙරෙහි උනන්දුවක් නැද්දැයි මම ඇගෙන් අසමි."නැහැ අක්කා.මම බලන්නෙ පහර දීමේ ජවනිකා තිබෙන විඩියෝ විතරයි" ඇය කීවාය.මෙම පහර දිමේ ජවනිකා සහිත වීඩියෝ පට ගැන මම පසුව සුඛ්දේව්ගෙන් ඇසුවෙමි.ඇසිපිය හෙලන‍ මොහොතින් ඔහු මට එවැන්නක් ධාවනය කොට පෙන්වීය.

දන්ඩකාරන්‍යයේ සුන්දර දර්ශන සහිතව වීඩියෝව ආරම්භ වේ.ගංගා දිය ඇලි ගස් වල අතු වල සමීප රූප කුරුල්ලන්ගේ දර්ශන - මේ සියල්ල අතර එක්වරම IED උපාංගයක වයර් සවිකොට එය පොලොව යට වලලා කොල වලින් වසා දමන සහෝදරයෙකුගේ රූපයකි.මොහොතකින් මෝටර් සයිකල් සමූහයක් ඊට හසුව පුපුරා යනු දිස්වේ.ගිනිගත් යතුරු පැදි සහ මල සිරුරු සමූහයකි.ආයුද පැහැර ගැනේ.කම්පනයට පත්ව,සිහි එලවා ගත නොහැකිව සිටින පොලිස් නිලධාරීන් තිදෙනෙකු ගස්වලට බැද දැමේ.

මේවා රූපගත කරන්නේ කවුද?මෙම පහරදීම් සදහා අන දෙන්නේ කවුද?යටත් වුවහොත් නිදහස් වීමට ඉඩ දෙන බවට අල්ලා ගනු ලැබූ භටයන්ට විධාන ස්වරයෙන් පවසනුයේ කවුද?

මම එම සන්සුන් ගැඹුරු හඩ හදුනාගතිමි.ඒ ‍වෙනු සහෝදරයාය.

ගිනි තැබුනු ගම්මාන,ඇසින් දුටු සාක්ෂිකරුවන්ගේ ප්‍රකාශ,මිය ගිය අයගේ ඥාතින්ගේ ප්‍රකාශ ඇතුලත් වීඩියෝ පට ගබඩාවක් සුඛ්දේව් සතුය.ගිනිතැබුන නිවෙසක ඉතිරිව තිබූ බිත්තියේ " නාගා - මිනීමැරීමට උපන්නෝ" යනුවෙන් ලියා තිබේ.එක් වීඩියෝවක බස්තාර් ප්‍රදේශයේ ග්‍රින් හන්ට් මෙහෙයුම ආරම්භ වූ වකවානුවේ ඇගිලි සියල්ල පෙති ගසා කපනු ලැබූ පිරිමි දරුවෙකුගේ තැති ගන්වන සුලු දර්ශනයක් විය.
( වෙනෙකක් තබා මා සහභාගී වූ රූපවාහිනි සම්මුඛ සාකච්ඡාවක්ද මෙම වීඩියෝ එකතුවේ තිබුනි.මගේ අධ්‍යයනයන්.මගේ කෘති.තරමක් ගුප්ත සහගතය )

අවතැන් වීමේ අවදානමින් ශාප ලද්දෝ :යෝජිත බෝධිඝාත්
වේල්ල නිසා උන් හිටි තැන් අහිමි වීමට නියමිත ගැමියන් පිරිසක්
රාත්‍රියේ ගුවන්විදුලියේ තවත් නැක්සල් ප්‍රහාරයක් පිලිබද ප්‍රවෘත්තියක් ප්‍රචාරය වේ.මෙවර බිහාරයේය.මාඕවාදීන් 125 ක් පමන ගම්මානයකට කඩා වැදී කෝරා ගෝත්‍රයට අයත් 10 දෙනෙකු ඔත්තුකරුවන් වීම මත මරා දමා ඇති බව ඉන් ප්‍රකාශ වූයේය.එය මරා දැමූ මාඕවාදින් සයදෙනෙකු වෙනුවෙන් පලිය ගැනිමකි.මෙම මාධ්‍ය වාර්තාව අසත්‍ය විය හැක.සමහර විට සත්‍යයක් ද විය හැක.එය සත්‍යයක් නම් මෙය සමාව දිය නොහැක්කකි.රාජු සහ සුඛ්දේව් තුල තරමක අපහසුතාවයක් ඇතිව තිබේ.


ජාර්කන්ද් සහ බිහාර් ප්‍රදේශවලින් පැමිනෙන පුවත් කරදරකාරීය.ෆ්‍රැන්සිස් ඉන්දුවාර් නම් පොලිස් නිලධාරියාගේ හිස ගසා මරා දැමීම පිලිබද පුවත තවමත් අමතක ව නොගිය එකකි.එය සන්නද්ධ අරගලයක විනය සහ ශික්ෂනය කෙතරම් ක්ෂනිකව අපරාධකාරී සාහසිකත්වයෙන් යුක්ත ලුම්පන් පහරදීම් දක්වා පිරීහීමට ඉඩ තිබේද යන්න පෙන්වා දෙන සිදුවීමකි.අයුක්තිය ආයතනගත කිරීම හරහා ඉන්දීය රාජ්‍යය මේ රට අසහනයන් හා ආතතීන්ගෙන් යුක්ත පෙට්ටියක් බවට පත්කොට තිබේ."ඉලක්කගත පුද්ගලයන් ඝාතනය කිරීම" හරහා මාඕවාදී කොමියුනිස්ට් පක්ෂයෙහි හිස සුන් කොට එහි ප්‍රචන්ඩත්වය නතර කිරීමට රජය සිතන්නේ නම් එය මුලාවකි.ඊට පටහැනිව ප්‍රචන්ඩත්වය අලුත් වටයකින් කරලියට එනු ඇත.ආන්ඩුවට සාකච්ඡා කිරීමට කිසිවෙක් ඉතිරි නොවනු ඇත.


මා ගත කල අවසන් දවස් කිහිපයේදී අපි ඉන්ද්‍රාවති ගංගාවේ රමනීය ඉවුර ඔස්සේ ඇවිද ගියෙමු.අප කදුකර ප්‍රදේශයක් ඔස්සේ යමින් සිටියදී තවත් පිරිසක් ගගෙන් එහා පස ඉවුර දිගේ ප්‍රතිවිරුද්ධ දිශාවට ඇවිද යමින් සිටියේය.ඔවුන් කුදුර් ගම්මානයේ පැවැත්වෙන වේලි විරෝධී රැස්වීමකට සහභාගි වීමට යමින් සිටින බව මට දැනගන්නට ලැබුනි.ඔවුන් මුලුමනින් නිරායුධය.ඉවුර රැකගනු වස් පැවැත්වෙන ප්‍රාදේශීය රැලියක්.මමද ඔවුන් හා එක්වීමි.

බෝද්ඝාත් වේල්ල අපි දවස් ගානක් ඇවිදිමින් සිටි මුලු ප්‍රදේශයම ආවරනය කොට ඉදිකිරීමට නියමිතය.එය එම මුලු ප්‍රදේශය බොදකර දමනු ඇත.එම මුලු ප්‍රදේශයම,එම මුලු වනාන්තරයම,එම මුලු ඉතිහාසයම,ගම්මාන සියයකටත් අධික ප්‍රමානයක් සමග සියල්ලම බොදකර දමනු ඇත.ලෝහන්දිගුදා හි වානේ ආකරය සහ කේශ්කාල් හි බෝක්සයිට් හා ඇලුමිනියම් කර්මාන්තශාලා ආකර වලට ගංගාව ප්‍රයෝජනයට ගත හැකි වන පරිදි මිනිසුන්ව මීයන් මෙන් ගිල්වා දැමීම -එසේ නම් සැලැස්ම වූ කලී එයද?

රැස්වීමේදී සැතපුම් ගනන් ගෙවා එහි පැමින සිටි ජනයා අප වසර ගනනක් තිස්සේ නැවත නැවත අසා ඇති දේ උද්යෝගයෙන් කියති.අපව ගිල්වා දැමුවත් අප ඉවත් නොවන‍්නෙමු!දිල්ලියේ සිට පැමිනි අයෙක් තමා සමග සිටීම නිසා ඔවුහු සතුටට පත්ව සිටියාහ.දිල්ලිය ඔවුන් පිලිබද සැලකීමක්වත් දැනීමක්වත් නැති කෲර නගරයක් මිස වෙනකක් නොවන බව මම ඔවුන්ට පැවසූයෙමි.

දන්ඩකාරන්‍යයට පැමිනීමට සති කිහිපයකට පෙර මම ගුජරාටයේ සංචාරය කලෙමි.සර්දාර් සරෝවර් වේල්ල අඩු වැඩි වශයෙන් එහි උපරිම ලක්ෂ්‍යයට මේ වන විට පැමින තිබේ.නර්මදා වේල්ලට එරෙහි ව්‍යාපාරය විසින් සිදුවනු ඇතැයි අනතුරු හැගවූ සියල්ල එලෙසින්ම සිදුව ඇත.අවතැන් වූ අය නැවත පදිංචිකොට නැත.එය සම්පූර්නයෙන්ම අමතක කොට දමා තිබේ.උමං මාර්ග සාදා නැත.ඒ සදහා මුදල් නැත්තේලු.මේ නිසා නර්මදා ගංගාවේ ජලය සබර්මතී හි හිස් ඉවුරු වෙත හරවා තිබේ.සබර්මතී හි වේල්ලක් ඉදිව තිබුනේ බොහෝ කාලෙකට ඉහතදීය.විශාල නගර සහ කර්මාන්ත විසින් මෙම මහා ජලස්කන්ධය පරිභෝජනය කෙරේ.ජලයට ලුනු මිශ්‍ර වීම වැනි අතුරුප්‍රතිඵල සහ ගැටලු විසදීම අපහසු ආකාරයකින් වර්ධනය වෙමින් පවතී.

මහා පරිමාන වේලි ව්‍යාපෘති නූතන ඉන්දියාවේ "පූජනීය දේවාලයන්ය" යන අදහස නොමගයවන සුලු වූ එකක් වූවද එවැනි අදහසක් පැතිරීම තේරුම්ගත හැකියැයි කිව හැකි කාලයක් තිබුනි.නමුත් අද - මේ සකල විධ විනාශයන්ගෙන් ඉක්බිතිව,සිදු වන්නේ කුමක්දැයි අප සියලු දෙනා ඉතා හොදින් දන්නා සන්දර්භයක දී මහා වේලි නැවත නැවත ඉදිකිරීම මනුශ්‍යත්වයට එරෙහිව සිදුකෙරෙන අපරාධයකි.

1984 ස්වදේශික ජනයා උද්ඝෝෂනය කිරීම නිසා බෝධිඝාත් වේලි ව්‍යාපෘතිය තාවකාලිකව අත්හිටුවන ලදී.එය දැන් නතර කරන්නේ කවුද?මුල්ගල තැබීම වලක්වනු ලබන්නේ කවුද?ඉන්ද්‍රාවති ගංගාව කොල්ලකෑම නවත්වනු ලබන්නේ කවරෙකු විසින්ද?
කවරෙකු විසින් හෝ එය කල යුතුය.


දින් අවසන් දින රාත්‍රියේ අපි තියුනු කන්දක් පාමුල කදවුරු ලූයෙමු.ඊලග දිනයේ මා ගෙන යාමට පැමිනෙන යතුරු පැදිය මුනගැසෙනු වස් පාරක් වෙත යාම මේ නිසා පහසු වනු ඇත.මා ඇතුලු වූ කාලයට වඩා වනාන්තරය වෙනස් වී තිබේ.මේ වන විට අඹ හා කපු ගස් වල මල් පිපෙන්නට පටන් ගෙන තිබුනි.

කුදූර් හි ගැමියන් අලුතින් අල්ලා ගත් මාලු වලින් පුරවන ලද විශාල භාජනයක් කදවුර වෙත එවනු ලැබ තිබුනි.මා වෙත ලැයිස්තුවක්ද එවා ඇත.ඔවුන් වනයෙන් ලබාගන්නා පලතුරු එලවලු කුඩා සතුන් වර්ග 71 ක නම් සහ ඒවායේ වෙලදපොල මිල එම ලැයිස්තුවේ සදහන්ව ඇත.එය හුදෙක් ලැයිස්තුවක් පමනක් විය හැක.නමුත් එය ඔවුන්ගේ ලෝකය පිලිබද සිතියමක්ද වන්නේය.

වනාන්තර තැපෑල පැමිනේ.මා වෙත එවනු ලැබූ 'බිස්කට්' දෙකකි.නර්මදා සහෝදරිය කවියක් එවා තිබුනි.මාසි ආදරනීය ලිපියක් එවා තිබුනි.

සුඛ්දේව් සහෝදරයා මගේ අයිපොඩයෙන් ඔහුගේ පරිගනකයට ගීත බාගත කල හැකිදැයි මගෙන් විමසීය.අපි ඉක්බාල් බානෝගේ හඩට සවන් දෙමු.හේ ෆාය්ස් අහමද් ෆායිස්ගේ Hum Dekhenge ( අප එම දවස පිලිබද සාක්ෂි දරමු ) නම් ගීතය ගයයි.සියා උල් හක්ගේ පාලනයේ මර්ධනකාරී අවධියේ ගැයුනු මෙම ගීතය ලාහෝරයේ පැවති ප්‍රසංගයකදී දැවැන්ත ලෙස ප්‍රතිචාර ලැබීය.

Jab ahl-e-safa-Mardud-e-haram,
Masnad pe bithaiye jayenge

( ද්වේශය සහ ක්‍රෝධය උත්සන්න වූ යම් දිනයෙක)

Sab taaj uchhale jayenge
Sab takht giraye jayenge

( සියලු සිහසුන් පෙරලී යනු ඇත.සියලු ඔටුනු ගැලවී යනු ඇත )

පකිස්ථානයේ පනස් දහසක පමන පිරිසක් සහභාගි වූ එම ප්‍රසංගයේදී Inqilab Zindabad! ( විප්ලවයට ජයවේවා!) යනුවෙන් දහස් මුවෙකින් නැගුනු හඩ අද මෙම වනාන්තරය පුරාද නින්නාද වන්නා සේය.සමානතා නිර්මානය වන ආකාරය ගුප්තය.අපූරුය.

අභ්‍යන්තර කටයුතු ඇමති "වැරදීමෙකින් හෝ මාඕවාදීන් වෙත ද්‍රව්‍යමය හෝ බුද්ධිමය ආධාර සැපයීම" දැඩි වරදක් බව පවසා එසේ ආධාර අනුබල සපයන අය වෙත අනතුරු හගවා තිබේ.මාඕවාදීන් සමග සංගීතය බෙදාහදා ගැනීම එවැනි ආධාර සැපයීමක් ගනයෙහිලා සැලකේද?

හිමිදිරියේ මම මාධව් සහෝදරයා සහ ජූරිට,තරුන මන්ග්ටු සහ අන් සියල්ලන්ට ආයුබෝවන් කියමි.චන්දු සහෝදරයා යතුරු පැදි ගෙන ඒමට ගොස්ය.මා පාරට ඇරලනු වස් ඔහු එනු ඇත.රාජු සහෝදරයා නොඑනු ඇත.නිටි සහෝදරිය,සුඛ්දේව්,කම්ලා සහ තවත් පස් දෙනෙකු මා කන්ද මුදුනට ගෙන යනු ඇත.අප ඇවිදීම ආරම්භ කල කල්හි නිටි සහ සුඛ්දේව් ඉතාම සාමාන්‍ය නමුත් සුපරික්ෂාකාරි අයුරින් සිය ගිනි අවි වල ආරක්ෂක අගුලු ඉවත් කලහ.ඔවුන් එය කරනු මා දුටු පලමු අවස්ථාව එයයි.අප ක්‍රමයෙන් "දේශසීමාව" වෙත ලගාවෙමින් සිටිමු."වෙඩි තැබීමක් වුනොත් කල යුත්තේ කුමක්දැයි දන්නවාද?"සුඛ්දේව් සැහැල්ලුවෙන් අසයි.එවැන්නක් වීම ලෝකයේ වඩාත්ම ස්වභාවික දෙය ලෙස ඔහු ගත් සෙයකි.

"ඔවු" මම කීවෙමි."වහාම මාරාන්තික උපවාසයක් පටන්ගන්නවා"

ගලක් මත හිදගත් ඔහු සිනාවෙන්නට වූයේය.අප පැයක් පමන කාලයක් කන්ද නැග්ගෙමු.මාර්ගය අද්දර අපි ප්‍රහාරක භට කන්ඩායමක් මෙන් එකා ලග එකා වාඩි වී පහල සිට ක්‍රමයෙන් ඇසෙන යතුරු පැදි ශබ්දයට සවන් දෙමින් පසුවිමු.යතුරු පැදි ලගා වූ විගස - සමුගැනීම වේගයෙන් කල යුතු විය.ආයුබෝවන් සහෝදරවරුනි.

නික්මුන පසු මම යලිත් හැරී බැලුවෙමි.ඔවුන් තවමත් එතනය.ඔවුහු මට අත වනති.සෙසු ලෝකයා නපුරු සිහින තුල ජීවත් වන විට තම සිහිනයන් වෙනුවෙන් ජීවත් වන පිරිසක්.ඉක්බිති එලඹෙන සෑම රැයකම මා මේ ගමන ගැන සිතනු ඇත.රාත්‍රී අහස,වනාන්තර තුලින් වැටි තිබුන පටු පාරවල්.මගේ විදුලි පන්දම් එලියට පෙනුන කම්ලා සහෝදරියගේ දෙපා.
ඇය තවමත් චලනය වෙමින් සිටින බව මම දනිමි.හුදෙක් ඇය උදෙසා පමනක් නොවේ,අප සියල්ලන් උදෙසාම බලාපොරොත්තුවක් ජිවත් කරවීම උදෙසා ඇය ගමනෙහි යෙදෙමින් සිටින බව මම දනිමි.












3 comments:

  1. ප්‍රස්තුතයෙන් පිට කරුණක් අසන්නට අවසර, රාමචන්ද්‍ර නණලළ හලන්නේ හිතා මතාමද?

    ReplyDelete
  2. @ දසුන්

    සමාවෙන්න.කමෙන්ටුව දුටුවේ බොහෝ ප්‍රමාද වෙලා.ඔවු.නණලළ හලන්නේ හිතාමතා.

    ReplyDelete